תכנון לעומת אסטרטגיה ומה שביניהם

תכנון לעומת אסטרטגיה ומה שביניהם

תכנון ואסטרטגיה הם שני מונחים מאוד שימושיים בעולם העסקים. אפשר גם למצוא תכנון אסטרטגי, או תוכנית אסטרטגית, אסטרטגיה עסקית, אסטרטגיה שיווקית ועוד. 

אבל למה בדיוק מתכוונים כשמדברים על אסטרטגיה ומה ההבדל בינה לבין תכנון?

מה ההבדל בין אסטרטגיה לבין תכנון?

אסטרטגיה היא סוג של גישה מנחה. ערכים המובילים את התהליך. 

בחירת אסטרטגיה מבהירה בצורה יותר ברורה מהו היעד שאליו העסק רוצה להגיע ומהן הפעולות המתאימות ביותר להגיע ליעד הזה. היא בנויה לרוב ממרכיבים שמיועדים לשמש את הארגון לטווח ארוך.

לעומת זאת, תכנון נעשה על ידי ירידה לפרטי פרטים של תוכנית הביצוע, הכפופה לאסטרטגיה שנבחרה. על ידי בחירת הפעולות, המשימות והמטלות שיש לבצע כדי לממש את האסטרטגיה הנבחרת – בעזרת יעדים קצרי טווח וארוכי טווח גם יחד.

לדוגמה: 

אסטרטגיה שיווקית אפשרית של מותג בגדי ילדים:

לטרגט הורים לילדים בגילאי 4-7, המתגוררים במרכז הארץ ומשתייכים לפלח סוציו אקונומי בינוני.

התכנון במקרה הזה יכול להתייחס לסוג הקמפיין השיווקי המתאים כדי להגיע לקהל היעד.

למשל: פרסום ממומן בגוגל, פרסום באתרי חדשות מובילים (ממומן) וכן שיווק אורגני ברשתות חברתיות.

בשלב התכנון יש לקבוע את גובה התקציב, את הצוות המוביל את המהלכים, האם להשתמש במיקור חוץ לצורך מימוש התוכנית, או במחלקת השיווק של הארגון. 

יש לקבוע לוחות זמנים ואף להכין את צוותי המכירות בשטח, במוקד טלפוני ובמוקד תמיכה לאתר חנות דיגיטלית, כדי לוודא שיהיה מענה תפעולי מלא לתוצאות הקמפיין השיווקי.

מה יותר חשוב – אסטרטגיה או תכנון?

זה קצת כמו לשאול מה יותר חשוב – הלב או המוח. 

לכל אחד מהם יש תפקיד חיוני, שבלעדיו הגוף לא יכול להתקיים. 

לכן חשוב לבנות אסטרטגיה בעזרת אנשים שיש להם את הכלים והידע הרלוונטיים לצורך בניית אסטרטגיה מתאימה לצרכי העסק, לצד אנשים שיש להם את היכולות והניסיון המתאים כדי לבנות את התוכנית המתאימה למימוש אסטרטגיה נבחרת.

  • בחירת אסטרטגיה – מצריכה ניתוח מעמיק של קהל היעד של העסק, של חוזקות הארגון וחולשותיו, משאבים של הארגון – פיננסיים, תפעוליים, הון אנושי וכמובן סימון היעד הרצוי. היעד יכול להיות התפתחות עסקית, או שינוי ארגוני, מיזוג או רכישה, ועוד, כולל היערכות לתרחישים בלתי צפויים.
  • בניית תוכנית פעולה – מצריכה יישום מדויק של המשאבים השונים העומדים לרשות העסק כדי לממש את היעדים שהוגדרו, בחינת התקציב העומד לרשות הארגון, כוח האדם המתאים לביצוע התהליך, לצד בניית לוחות זמנים מסודרים וריאליים וכן תמיכה במחלקות שונות בתוך הארגון כדי לסייע להן לעמוד ביעדים.

לסיכום, אסטרטגיה ותכנון הולכים יד ביד כשהם משמשים כלים חיוניים להתפתחות, צמיחה ולעיתים הבראה של עסקים. צוות אנובה מזמינים אתכם להכיר מקרוב את הדרכים המקצועיות והאפקטיביות ביותר לבחירת אסטרטגיה מותאמת אישית לעסק שלכם ותכנון שיביא אותו ליעד. צרו קשר למידע נוסף!

המאמרים שהכי אהבתם באתר שלנו

ניהול עסקים משפחתיים

ניהול עסקים משפחתיים – מציג אתגר ייחודי. מתי זה מצליח, ומתי זה פחות מתאים? כל התשובות – נמצאות בתמונה כאן. אהבה כבוד הדדי מכנה משותף

שותפים לעסקים

"הקמתי את העסק כדי שאף אחד לא יגיע לי מה לעשות ואיך לעשות"רוב בעלי העסקים מכירים את התחושה הזאת.אתם "בעלי הבית".הקמתם את העסק מכל מיני

לא חייבים לעבוד 300 שעות בחודש

"אם הייתי צריך לדווח שעות על עצמי, כנראה הייתי מדווח 300 שעות בחודש…" מכירים את זה? הרבה בעלי ובעלות עסקים מכירים את המשפט הזה יותר

הצטרפו למאות לקוחות שבחרו ב- ENOVA
והגדילו את הכנסות העסק שלהם! לפגישת ייעוץ ומיקוד עסקי: