איך יוצאים ממשבר עסקי כמו משבר הקורונה?

איך יוצאים ממשבר עסקי כמו משבר הקורונה?

בואו ללמוד איך אפשר וצריך להתמודד עם משבר עסקי כמו המשבר בתקופת הקורונה.

מגפת הקורונה התפרצה בסין לקראת חודש דצמבר של שנת 2019, והתפשטה במהירות מדהימה ברחבי כל המדינות בעולם.

מכיוון שהמגיפה התגלתה כמדבקת למדי, ובשל העובדה שהיא מובילה לתמותה של כ-2% מקרב החולים, לא הייתה לממשלות בעולם ברירה, אלא להכניס את תושבי כל המדינות לסגר.

הסגרים היו ארוכים, והיו כמה כאלו, כך שבמהלך שנת 2020 כמעט אף עסק לא יכול היה לעבוד כפי שעבד קודם לכן. ואילו כיום, באמצע שנת 2021, עדיין לא כל העולם "יצא מזה".

אם כי, בישראל, בזכות מבצע החיסונים הנרחב, אנו מרגישים שהקורונה כבר כמעט לגמרי מאחורינו.

פגיעת משבר הקורונה בכלכלה

מגפת הקורונה נחשבת למגיפה המשפיעה ביותר מאז מגפת השפעת שחלה בשנת 1918.

הקורונה גרמה למיתון עולמי, ולקריסה משמעותית של שווקי הבורסה ברחבי העולם כולו, הנחשבת לקריסה המהירה ביותר בהיסטוריה ולהרסנית ביותר מאז מהקריסה שהתרחשה בשנת 1929.

בנוסף, בסקר שערכה פייסבוק, בשיתוף הבנק העולמי וארגון הOECD, בקרב 30 אלף עסקים קטנים ובינוניים מ-50 מדינות בעולם (כולל ישראל), נמצא כי קצת יותר מרבע מהעסקים שנבדקו – נסגרו במהלך המשבר, וכשליש מאלו שעדיין פועלים נאלצו לצמצם את כוח האדם שהם מעסיקים.

יתר על כן, משבר הקורונה גרם למיליוני אנשים, בארץ ובעולם כולו, לאבד את העבודה ואת מקורות ההכנסה שלהם. וכך רבים מצאו עצמם (ועדיין מוצאים עצמם) מתקשים לשלם את ההוצאות ו"לסגור את החודש".

איך מתמודדים עם משבר כמו הקורונה?

אז איך אפשר להתמודד עם משבר עולמי, כמו זה שנכנסו אליו עם התפרצות מגפת הקורונה? וכיצד ניתן לשמור על הרווחיות של העסק, בתקופה בה הלקוחות קונים פחות, או לא קונים בכלל?

הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לעסקים להתמודד עם תקופות משבר כמו משבר הקורונה:

  1. חשבו מה אתם יכולים למכור אונליין

כאשר הקורונה החלה, והסגרים במדינה נהיו תכופים יותר ויותר, ראינו עוד ועוד עסקים שמעבירים את הפעילות שלהם לאינטרנט. בין אם הם העבירו את כלל הפעילות שלהם לאונליין, או יצרו מוצרים דיגיטליים חדשים וייחודיים לשם כך. ראינו עסקים שפותחים חנויות וירטואליות, כאלה שמפרסמים יותר בדיגיטל וגם כאלה שיצרו מוצרים דיגיטליים חדשים, כמו קורסים אונליין.

2. עדכנו את שעות הפעילות של העסק

אם המשכתם להיות פעילים בחנות הפיזית שלכם, חשוב שהלקוחות הפוטנציאליים שלכם יידעו על כך. דווקא בתקופה המאופיינת בכל כך הרבה חוסר וודאות, חשוב שאנשים יידעו מתי העסק שלכם פעיל, ומתי ניתן להגיע אליו. אם אינכם מעדכנים את שעות הפעילות, אנשים יכולים לחשוב שהעסק שלכם סגור, ולכן לא יגיעו, ואתם תפסידו לקוחות פוטנציאליים. מסיבה זו, חשוב לעדכן כל הזמן את שעות הפעילות העדכניות של העסק – גם באתר שלכם, וגם בפרופיל העסקי שלכם ברשתות החברתיות.

3. הגבירו את תקציבי הפרסום הממומן באינטרנט

בתקופה כמו משבר הקורונה, כאשר אינכם יכולים למכור כמעט בכלל בחנות הפיזית שלכם, ונאלצים לעבור למכירות באונליין, אין כמעט ברירה אלא להגביר את תקציבי הפרסום הממומן. פרסום בדיגיטל בתשלום מאפשר לכם לנסות למצוא בכל זאת לקוחות, גם בתקופה בה כל העסקים חווים ירידה בפעילות הפיננסית שלהם. אתם יכולים, למשל, לפרסם בגוגל בתשלום, ולהשקיע על פרסום ממומן בפייסבוק, באינסטגרם או באפיקים אחרים בדיגיטל.

  1. היערכו פיננסית להתמודדות עם המשבר

במקרה של משבר עולמי – כמו בתקופת הקורונה – חשוב להיערך פיננסית להתמודדות עם המשבר, בעיקר מבחינת כל מה שקשור לניתוח הסיכונים, לתוכנית העבודה, לתקציבים או להשקעות. למשל, אם תכננתם להשקיע במשהו – אולי כדאי לשקול את הרעיון שנית. ואם אתם נתקלים בבעיית תזרים מזומנים – ייתכן שכדאי לכם לעצור השקעות, ולדחות את חלוקת הדיבידנדים.

5. היעזרו בשירותי ייעוץ עסקי או ליווי עסקי 

משבר הקורונה הכניס את העסקים בישראל ובעולם כולו למצב שקשה מאוד לצאת ממנו. ההוצאות המשיכו כסדרם, אך המכירות וההכנסות מיעטו או איחרו להגיע, ורבים מהעסקים מצאו עצמם נאלצים לסגור את העסק ולהכריז על פשיטת רגל. בסופו של דבר, מדובר במשבר עולמי רחב היקף, אשר מתרחש אחת לכמאה שנים או יותר, ואשר אף אחד לא יכול היה לצפות אותו, או להיערך אליו יותר מדי. ודווקא במצבים קיצוניים ויוצאי דופן מעין אלה, חשוב יותר מתמיד לפנות לעזרה מקצועית, כמו ליווי עסקי או ייעוץ עסקי להתמודדות נכונה יותר עם המשבר.

6. שמרו על אופטימיות

כשאתם צריכים להמשיך ולשלם את ההוצאות שלכם, אבל לא מצליחים להכניס כסף בגלל משבר כמו תקופת הקורונה – קל מאוד להתאכזב ולהתייאש. זה אפילו אנושי ביותר ומתבקש. הבעיה, שהאכזבה והייאוש יכולים להוביל אותנו למבוי סתום. הם לא מקדמים אותנו, והם מונעים מאיתנו לחשוב על פתרונות יעילים, שיוציאו אותנו מהמצב הזה. ולכן, דווקא בתקופות "קשות" כמו הקורונה, חשוב יותר מאי פעם להישאר אופטימיים וחדורי מוטיבציה.

התמודדות עסקית עם "פוסט קורונה"

אחרי שהרוב המוחלט של אזרחי מדינת ישראל כבר חוסנו, ממוצע מספר האנשים המאומתים עם קורונה ביום (בישראל) עומד על כמה אנשים בודדים בלבד, והסגרים וההשפעות האחרות של מגפת הקורונה נראות כבר כמעט לגמרי מאחורינו, נשאלת השאלה – מה הלאה? מה עושים עכשיו, אחרי שהעסק לא היה פעיל כמעט בכלל, למעלה משנה? האם אפשר יהיה להחזיר את הפעילות הפיננסית והארגונית לקדמותה, ואם כן – איך עושים זאת? אז אם גם אתם רוצים לדעת איך אתם יכולים להחזיר את הפעילות העסקית למידותיה, שהיו לפני משבר הקורונה, כדאי לכם להיעזר בשירותי ייעוץ עסקי או ליווי עסקי מקצועיים. שירותי ייעוץ עסקי יוכלו לסייע לכם במענה על שאלות אלו, ולא כדאי לוותר על ליווי עסקי אם אתם רוצים להתמודד עם תקופת "פוסט קורונה" בדרך הנכונה ביותר.

המאמרים שהכי אהבתם באתר שלנו

שותפים לעסקים

"הקמתי את העסק כדי שאף אחד לא יגיע לי מה לעשות ואיך לעשות"רוב בעלי העסקים מכירים את התחושה הזאת.אתם "בעלי הבית".הקמתם את העסק מכל מיני

לא חייבים לעבוד 300 שעות בחודש

"אם הייתי צריך לדווח שעות על עצמי, כנראה הייתי מדווח 300 שעות בחודש…" מכירים את זה? הרבה בעלי ובעלות עסקים מכירים את המשפט הזה יותר

מנגנון דיווח

"העברתי לעובד שלי את המשימהאבל עכשיו אני לא יודעת מה קורה…עשה / לא עשה את זה….?" הצלחת להגיע למקוםשאת מסכימה לשחרר ממך ביצוע משימותולהתחיל להתמקד בניהול

הצטרפו למאות לקוחות שבחרו ב- ENOVA
והגדילו את הכנסות העסק שלהם! לפגישת ייעוץ ומיקוד עסקי: