איך אפשר לדעת אם העסק צריך ייעוץ עסקי?

להיות או לא להיות בעל עסק?

לפני שבוע נכנס אלינו בעל עסק עם קונפליקט. 

האם להמשיך להיות או לא להיות בעלים של עסק?

 

 

כמו בעל העסק הזה, בטח גם אתה לפעמים שואל את עצמך –

"למה אני צריך את כל זה?"

"למה כל הבלאגן, החרדה, האחריות?"

"למה אני ממשיך 'להילחם' למען העסק?"

 

 

אנחנו בטוחים שגם לך לפעמים עוברת המחשבה – 

"אולי אני פשוט אעזוב את הכל ואלך להיות שכיר באיזה חברה?"

"אולי אפילו אעבוד לבד, בלי כל העובדים…?"

 

 

ואנחנו בטוחים שגם לך עובר לא פעם בראש – 

"אני עושה את הכל מהר יותר וטוב יותר מכולם, לבד. אז למה אני צריך את כולם…?"

 

נכון. אתה בדרך כלל עושה מהר יותר וטוב יותר מאחרים. זו אחת הסיבות שבגללן פתחת את העסק. יש לך כריזמה / כישרון / יכולות / אמביציה / רצון יותר מאשר לאחרים. 

 

אז בוא רגע נפתח את זה ונבין מה אתה יכול לעשות עם היכולות האלה שקיבלת בעולם התעסוקה.

 

בעולם התעסוקה אפשר להיות אחד מ-3 האפשרויות:

  • שכיר
  • עצמאי
  • בעל פירמה (עסק / חברה)

אם אתה תוהה אם להיות או לא להיות בעל עסק – בוא נבין מה מכאן מתאים לך ברצונות, בשאיפות, ביכולות ובאישיות.

 

 

שכיר 

צריך מסגרת ברורה שהוא עובד בתוכה. צריך בטחון תעסוקתי ובעיקר בטחון כספי, עם שכר יציב שמתקבל כל חודש, ללא צורך לדאוג האם יכנס הכסף או לא.
לרוב צריך מנהל מעליו שאחראי על קבלת החלטות משמעותיות וכאמור, אחראי על המשכורת.



עצמאי 

לא רוצה שאף אחד ינהל אותו. הוא מנהל את עצמו, את הזמן של עצמו ואת ההכנסה של עצמו.

עובד בצורה דינאמית, וללא עובדים אחרים שכפופים אליו ותלויים בו.

 

 

בעל פירמה 

בעל רצון ליצור משהו שגדול ממנו בעצמו. אחראי על עצמו אבל בעיקר גם על עובדים אחרים, פרנסתם ואיכות החיים שלהם בסביבת העבודה. הוא נדרש לייצר תהליכי עבודה ומנגנון עסקי שיאפשר לנהל את הפירמה ואת העובדים ולהביא להגדלת הכנסות ורווחים.

בזמן שקראת, כמעט בטוח שבינך ובין עצמך אתה יודע איפה אתה רוצה להיות –

שכיר / עצמאי / בעל פירמה.

 

 

ועכשיו תשאל את עצמך – האם אתה מסוגל ו/או רוצה להיות משהו אחר?

 

אם התשובה היא  – שכיר

במידה ויש עסק קיים, אז צריך לבדוק מה הסיבות לרצון להפוך להיות שכיר. 

האם אלו סיבות רגשיות כמו פחד / ייאוש?

האם זו מצוקה כספית של העסק?

האם זה העדר תשוקה ורצון לעיסוק או לעסק?

או שפשוט כבר לא מאמינים בפוטנציאל של העסק? 

 

במידה ובכל מקרה ההחלטה היא לא להמשיך – יש לבצע את הפעולות הנדרשות לסגירת העסק ו/או מכירתו.

 

 

אם התשובה היא – עצמאי

גם כאן כדאי לבדוק מה הסיבות לרצון להפוך לעצמאי, בדיוק כמו במקרה של השכיר.

האם סך ההתחייבויות של העסק גדול מסך ההכנסות שלו?

 

בהרבה מקרים אותו המעבר מפירמה לעצמאי יצריך בחינה ותכנון מחדש של התקציב וההוצאות כמו גם צמצום בהוצאות שככל הנראה יהיו מיותרות כעת, כמו למשל משרדים או נותני שירותים לא רלוונטיים.

 

כמו כן, במידה ויש עובדים – לפני שמחליטים אם לסיים את ההתקשרות, כדאי לבחון את ההחלטה לא רק בכלים ריגשיים, אלא גם בכלים פיננסיים. האם הם מייצרים לי הכנסה, וכמה? ואם כן, האם ניתן להפוך את ההכנסה הזו להכנסה פסיבית? 

 

אם התשובה היא – בעל פירמה

חשוב להבין בראש ובראשונה –

 

מה התפקיד של בעל העסק / בעל הפירמה / המנכ"ל…?

התפקיד הכי חשוב של בעל העסק הוא לדעת להטות את כובד משקלו בהתאם לצרכים של הפירמה ולנהל אותה. לדעת במה להתמקד ואיך לתעדף את הדברים בכל רגע.

תפקיד נוסף משמעותי של בעל העסק הוא לייצר מנגנון עסקי מתודי.

שזה אומר – 

ליצור תהליכי עבודה ברורים, שיטות עבודה אחידות, נהלי עבודה מוטמעים בארגון, מבנה ארגוני עם הגדרות תפקיד ידועות, מנגנון דיווח ובקרה שוטפת ותקופתית. כאשר השאיפה היא שהעבודה תתבצע ותתועד במערכת ניהול עם אוטומציות, דוחות ודשבורד שליטה ניהולי.

הדברים האלה יגרמו לכל עובד לדעת מה התפקיד שלו. מה מוטל עליו. מה האחריות והסמכות שלו. ואיך מקובל ונהוג לבצע את התפקיד שלו בצורה הטובה ביותר. 

 

 

אחד התפקידים החשובים של בעל העסק הוא לדאוג לעובדים – לרווחתם, שכרם ושביעות רצונם. 

על סעיף זה ניתן לקרוא בהרחבה במאמר "מה עובדים צריכים".

 

והכלי הכי חשוב שאתה בעל העסק צריך לדעת, להכיר וליישם –

אתה עושה אך ורק את מה שרק אתה יכול לעשות.

לא משנה כמה טוב או מהר יותר אתה עושה את זה מהאחרים.

מה שחשוב הוא משאב הזמן שלך ואיך אתה מנצל אותו.

ולכן – תתמקד אך ורק במה שרק אתה יכול לעשות.

למשל: סגירת עסקה אסטרטגית, עזרה בפתרון בעיות שאף אחד אחר לא יודע ויכול, פיתוח עסקי לתחומים חדשים, ניהול הפירמה.

תדאג ליצירת המנגנון העסקי המשוכלל. תדאג לתכנון העתיד של הפירמה. תדאג לקבל דיווח ובקרה על ביצוע פעולות ועמידה ביעדים. תדאג ליצירת סביבת עבודה מצוינת לעובדים שלך כך שיהיו שבעי רצון ומלאי מוטיבציה.

וזה יוביל אותך להרבה יותר רוגע, שליטה, שביעות רצון ו… לדעת שעשית את ההחלטה הנכונה.

 

מתלבט עדיין? לא בטוח איך להוציא לפועל את הדברים האלה?

מוזמן לפנות ליועצים של ENOVA להגיע אלינו לפגישה ולסלול את הדרך להצלחה

 

המאמרים שהכי אהבתם באתר שלנו

היערכות עסקים בתקופת החגים

העסק שלכם "חי" על החגיםאו שדווקא "מת" בתקופת החגים?כל בעל עסק יודע טוב מאודמה קורה אצלו בעסק בתקופת החגים.אצל חלקכם זה הזמן הטוב ביותר בשנה

שימו סוף לעבודה הסיזיפית

כל בוקר פותחים את היום עם רשימת משימות.רשימת דברים שתכננתם לעשות ולהספיק.ומגיע סוף היום ו…הספקתם?קידמתם? מנהלים ובעלי עסקים רבים מגיעים לסוף היוםולא הספיקו להגיע לחצי (לפחות)ממה

מי מטפל בלקוח החדש בעסק?

בעל עסק: "יש לנו לקוח חדש – אני חייב לטפל בו !  אני לא יכול לתת לעובדים שלי לעבוד איתו. כי אחרת… לא בטוח שהעבודה

הצטרפו למאות לקוחות שבחרו ב- ENOVA
והגדילו את הכנסות העסק שלהם! לפגישת ייעוץ ומיקוד עסקי:

דילוג לתוכן