גיוס עובדים חדשים הוא אחד הכוחות המניעים לצמיחה של העסק.
הוא יכול לאפשר לעסק לעלות מדרגה עסקית ומקצועית, להתפתח ולצמוח.
אך לשם כך הוא חייב להיעשות בצורה מדויקת וחכמה. אז איך עושים את זה?
תהליך גיוס עובדים לעסק – מתחילים באפיון
כמו תהליכים רבים אחרים בעולם העסקים וגם בתחומים רבים אחרים, גיוס עובדים צריך להתחיל באפיון.
אפיון הצרכים של העסק, של התפקיד אליו מגייסים עובדים,
יאפשר לכם לזהות את המאפיינים הנדרשים לצורך זיהוי העובדים המתאימים.
לדוגמה, תפקיד בתחום קבלת קהל, מצריך בדרך כלל דמות ייצוגית ונעימה, סבלנית ובוגרת,
עם יכולת זיהוי וניהול התנגדויות, ניהול עימותים בשטח והפעלת שיקול דעת מאוזן.
זאת לצד מאפיינים נוספים, שהם לרוב ספציפיים לאופיו של העסק, או לדרישות נוספות של התפקיד,
כמו יכולת מכירה, ידע טכני בתחום, עבודה בסביבת מחשב ועוד.
לאחר זיהוי הצרכים של העסק והתפקיד,
אפשר ליצור רשימת מאפיינים רצויים אצל העובדים החדשים, שתיראה למשל כך:
- ייצוגיות
- סבלנות
- בגרות
- יכולת ניהול קונפליקטים והתנגדויות
- תקשורת בינאישית טובה.
שלב שני – פרסום המשרה
כעת כשיש לכם תיאור של המשרה שאתם רוצים לאייש ואת התכונות של העובד האידיאלי,
אתם יכולים לפרסם את המשרה באמצעים כמו רשתות חברתיות, לוחות דרושים ועוד,
תוך ציון דרישות המשרה והמאפיינים הנדרשים.
חשוב לציין דרישות מיוחדות, כמו:
זמינות לעבודה בשעות לא שגרתיות, עבודה במודל היברידי, השכלה בתחום מסוים וכן הלאה.
לאחר פרסום המשרה, תקבלו קורות חיים של מועמדים שונים, אותם תוכלו לסנן.
שלב שלישי – סינון קו"ח רלוונטיים
סינון קו"ח יעיל יהיה תחילה סינון מהיר שיתמקד בפרמטרים שלא ניתן להתפשר עליהם.
למשל – ידע טכני ספציפי מחייב כמו עבודה רישיון הנדסאי או שפת תכנות.
לאחר הסינון המהיר עוברים לסינון מעמיק יותר,
בו יש לחפש בקורות החיים של המועמדים את הפרטים המעידים שיש להם את הניסיון והמאפיינים הדרושים.
ניתן לראות זאת בסוג העבודות שהם ביצעו בעבר.
כמו בדוגמא הקודמת – עבודות קודמות בתחום קבלת קהל ושירות לקוחות יכולות להעיד על כך.
מקומות עבודה דומים לעסק שלכם גם הם אינדיקציה חשובה.
למשל מקומות עם אופי פורמלי לעומת עסקים המתמחים בשירותי יוקרה, או שירותי פנאי וכן הלאה.
התמדה ארוכת טווח באותו מקום עבודה יכולה להעיד על אורך רוח, לויאליות למקום העבודה ועוד.
סדר, ארגון והתנסחות בקובץ קו"ח משקף על איכות המועמד בפרמטרים הללו בדיוק.
תעודות הצטיינות, גם אם מהדרכה בקייטנה, מעידות על אופי המועמד/ת והשאיפה שלו/ה למצוינות.
הכנת שאלות לראיון פרונטלי
בהכנת השאלות לראיון פרונטלי חשוב להתמקד במידע שאתם רוצים לדעת, אבל לא קיים בקורות החיים.
חשוב לשאול שאלות שמתאימות למשרה שאנחנו מחפשים
כמו גם שאלות שיעזרו לגלות את אופי המועמד/ת
ולא פחות חשוב – תיאום ציפיות לתכולת ואופי התפקיד והתנאים המוצעים בו.
שאלות למשל –
למה עזבת את מקום העבודה הקודם שלך?
מה את/ה אוהב/ת בשירות לקוחות?
מה הכי קשה לך בתחום?
תשובות כנות לשאלות הללו יכולות לספק לכם מידע רב ערך אודות מידת ההתאמה של העובד לתפקיד ולאופי העסק.
לסיכום, תהליכי גיוס עובדים והשמה דורשים מידה גבוהה של מיקוד ומקצועיות
כדי להבטיח תהליך מוצלח שבסופו השמת עובדים מתאימים,
שיתרמו לצמיחת העסק ולייצוג נאות שלו.
אם אתם מרגישים שיש לכם קושי בביצוע נכון של תהליכי איתור, גיוס עובדים והשמת עובדים בעסק,
מומלץ לפנות לגוף מקצועי שיסייע לכם.
לקבלת מידע נוסף – דברו איתנו!