אשראי, ניהול אשראי וניהול סיכונים באשראי

אשראי, ניהול אשראי וניהול סיכונים באשראי

האם אתם מעוניינים באשראי? 

מתי טוב לכם – עסקית ואישית – כשאתם מקבלים אשראי או כשאינכם צורכים אשראי?

בואו נתבונן בעולם האשראי – במבט חטוף וראשוני: 

כבר מגיל צעיר יחסית, פתחתם חשבון בנק, ובאופן שהיה נראה לכם טבעי לחלוטין – קיבלתם גם מסגרת אשראי, ואולי המסגרת הזו קיימת עד היום. ייתכן שבהמשך מפתח חשבון פרי נוסף ,הפעם משותף עם בני ובנות זוג, וגם שם קיבלתם בשמחה מסגרת. בכל חשבון כזה – הונפקו עבורכם כרטיסי אשראי, שגם לכל אחד מהם – מסגרת מאושרת בפני עצמה. מעת לעת, גם הציעו לכם וקיבלתם הלוואות שונות באותם חשבונות וכרטיסי אשראי. 

ואז, פתחתם עסק, ואולי חברה בע"מ – שגם להם קמו אותם מסגרות, כרטיסי אשראי, והלוואות קטנות פה ושם, וזה עוד לפני כל הגדרת צורך כלשהו באשראי מוגדר כמו מימון יבוא / מימון יצוא / הלוואות לרכישת ציוד ונכסים, הלוואות למעבר בין מקמות העסק, ומשכנתאות לרכישת נדל"ן. 

בואו נדבר עליכם: ממש ממש עליכם

אז חלקכם שונאי סיכון, וחלקכם אוהבי סיכון. ככה זה נקרא. ואם ישאלו אתכם – אז אף אחד לא יגיד שהוא אוהב סיכון, ובצדק. אסף אחד לא אוהב סיכון. חלקכם  מכנים ליטול סיכונים – אל מול יצירת הזדמנויות, וחלקכם – פחות. 

חשוב להבין שאין כאן טוב ורע. אין מומלץ יותר או פחות. יחד עם זאת – מומלץ מאד שלא להיות במקום שאינו נוח לכם, אינו מרגיש לכם טוב בו. כלומר כל אחד צריך להכיר את עצמו בהקשר לניהול הסיכונים – ולהישאר קרוב לעצמו. 

ועכשיו, בכל זאת – כמה כללים – מתי אנחנו רוצים ליטול מקסימום אשראי (תחת הגדרת סיכון מנוהל) ומתי אנחנו לא רוצים ליטול אשראי כלל. מהו המצב האידאלי.

על פי דעתי: אז המפתח הוא בחלוקה לאשראי לצריכה אל מול אשראי להשקעה. 

אשראי לצריכה

אם הכסף שיכול לעמוד לרשותכם – שאינו שלכם – מביא לכם רמת חיים גבוהה יותר – אז טוב יהיה אם לא תצרכו את האשראי הזה, אלא אם כן הוא מחויב המציאות בעיניכם. כלומר – אתם לא מסוגלים, מסיבות כלשהן – לחיות ברמת החיים שמתאפשרת ללא אשראי זה.

לדוגמא : אשראי לרכישת רכב, כשאתם גרים או עובדים במקום שאובדן הזמן כתוצאה מכך שלא יהיה ברשותכם רכב פרטי – הוא לא הגיוני ואפילו אולי בלתי אפשרי, ואין לכם הון עצמי מספיק לרכוש כל רכב שהוא. אז, במקרה כזה – אין לכם ברירה אלא ליטול הלוואה / ליסינג למימון רכישה שמטרתה צריכה ולא השקעה. (רכב הוא הוצאה. צריכה. לא השקעה…אלא אם כן הוא נרכש לצורכי יצירת הכנסה ולא בכך מדובר כאן). טוב יהיה אם תפעלו להקטין ואף לבטל את מסגרות האשראי של החשבונות הפרטיים שלכם. אין בהן שום הגיון. הרי זהו מעגל חודשי של הכנסה – צריכה – הכנסה – צריכה שברוב בתי האב – הוא מאוזן בערך, ואם יש שם יתר של הוצאה – מתנו אותה, ואם אינכם יכולים למתן אותה כעת – אז תיטלו הלוואה בתנאים טובים הרבה יותר ממימון יתרת החובה על פי מסגרת העו"ש בחשבון. 

אשראי להשקעה

האשראי הזה נחלק לשניים: אשראי להשקעה פרטית, ואשראי להשקעה עסקית. ניהול הסיכון בכל אחד מאפיקים אלה – הוא שונה. 

אשראי להשקעה פרטית

כמו למשל משכנתא לרכישת דירה או נכס נדל"ן אחר – טוב יהיה אם תיקחו בחשבון קודם כל את תזרים המוזמנים שלכם, ממנו תגזרו את ההון הפנוי להחזר ההשקעה, דהיינו – תשלומי המשכנתא. אל תנסו "לקצר את תקופת ההחזר" , אלא ההיפך. תפרסו לכם אותו בנוחות, ותמיד תוכלו לקצר בעתיד את תקופת ההחזר, אבל אני גם אז לא אמליץ, אלא אעדיף להגיד שאם יש לכם הון פנוי נוסף אתו אתם רוצים לפרוע התחייבות ליצירת נכס פרטי – אל תחזירו. תרכשו נכס נוסף.
אלה התחייבויות המייצרות הון עצמי הולך וגדל, וזהו מנוף שאסור לכם לוותר עליו לבניית הרווחה הכלכלית הפרטית והאישית שלכם. 

אשראי להשקעה עסקית

כאן, נכנסים שיקולים אחרים לחלוטין. כאן יש תכנון להשיג רווח כתוצאה מנטילת סיכון.
מהפעלת פעילות עסקית. ננסה לקבל את ההחלטות שלנו בהתאם לכמה פרמטרים: גודל הרווח הצפוי, האם צפויה תקופת הפסד, האם כתוצאה מנטילת האשראי תצטמצם תקופת ההפסד, ואז להשוות רווח מול הפסד צפוי בין עלות האשראי להפסד הנחסך בתקופה זו, תשובות לשאלות עד כמה ההנחות שלכם, לפיהן אתם מבססים את התוכנית העסקית ותוכנית ההשקעה שלכם – הן מהימנות בעצמן ועל מה הן עצמן מבוססות.

מה יקרה לכם באופן אישי – אם ההשקעה העסקית תיכשל: האם זהו סיכון שייקח אתכם שנתיים אחורה במקרה הפסד, או יביא אתכם לפשיטת רגל חס וחלילה.
האם נבחנו אלטרנטיבות באופן משביע רצון ומספק? האם ניתן יהיה להחזיר את הגלגל לאחור, במקרה ובשלב כזה או אחר הציפיות לא יתממשו, כמו למשל לבצע מכירה של הנכס שנרכש באשראי? 

לדוגמא : אם השקעתם את ההון במיתוג, אבל השירות / מוצר שלכם ייתקל בביקושים נמוכים ולא תרצו להמשיך להשקיע בכיוון העסקי הזה – אז רוב הסיכויים שההשקעה ירדה לטמיון ולא יהיה לרוכש למותג זה, שכן אינו מניב רווחים. אם השקעתם במכונה, ונתקלתם באותו המצב, אזי יש להניח שלמרות שלכם ההשקעה אינה מניבה – העברה לאחר – תהיה מניבה כי יש לו משהו שלכם אין, כמו – לקוחות שבויים, יתרון לגודל, הון עצמי, צוות מיומן, מיקום או כל משתנה עסקי אחר. 

אז ראינו כאן כי השיקולים לנטילת אשראי לביצוע השקעה עסקית הם רבים ומורכבים בהרבה, ולכן גם רוב הבעיות של נטילת אשראי מגיעות מהמגזר העסקי ולא מהפרטי. 

אשראי – הוא אחד המנועים החשובים ביותר בעסק שלכם. הוא גורם קריטי בהשפעתו על עקומת הצמיחה שלכם, ולפעמים – הוא המפתח ליכולת להקים, להבריא ולשקם עסק או פשוט לעבור מנקודה קריטית אחת לשנייה כשבשנייה – רווחיות טובה הרבה יותר. 

לכן – אין לחשוש מכל סוג אשראי ומכל גודל. האשראי צריך להיות סיכון מנוהל, מדוד, בהתאם לרמת הסיכון אל מול רמת ההשפעה הצפויה על העסק. שימו לב, כי רוב העסקים הקטנים אינו צומח כי חסרים לו משאבים. 

ואלו משאבים יש לעסק ולבעל העסק?

רק שלושה: זמן, כסף ואנרגיה. המשאבים האלה צריכים להיות מנוהלים וממונפים היטב ככל הניתן במסגרת ניהול הסיכון. 

איך מגדילים? באמצעות אשראי. 

  • זמן = זמן של אנשים אחרים – עובדים שכירים או קבלני משנה או שותפים
  • כסף = אשראי כספי
  • אנרגיה = השקעה בעצמיכם ובצוות במקומות שאינם ישירים ואינם ניתנים למדידה, כמו חופשות, ארוחות, מסיבות כאלה ואחרות, וכל מה שנותן לבני אדם – כוח ואנרגיה. 

סוגי אשראי: 

טוב, זה חלק קצת יותר טכני ומשעמם, אבל החלטתי בכל זאת לכלול אותו: 

את מבנה האשראי שלכם, עליכם לבחון מחדש בכל תקופה, וודאי אחת לשנה – ולנסות לשפר את התאמתו לצרכים האישים והעסקיים. 

שינויים אישיים : יכולים להביא לעלייה או ירידה בצורך באשראי פרטי. 

שינויים עסקיים : כמו צמיחה במחזור העסקים, גוררת אחריה צורך גדול יותר של מימון ההון החוזר. 

ויש כמובן להבחין ביניהם:

  • מסגרות אשראי בחשבונות הבנק
  • אשראי מחברות האשראי
  • אשראי ממוסדות פיננסיים שאינם בנקים
  • הלוואות ארוכות טווח
  • הלוואות קצרות טווח
  • הלוואות ייעודיות כדוגמת ליסינג 

הריביות שונות מאד, ההחזר החודשיים הקיימים בהלוואות אינם קיימים במסגרות, אך יחד עם זאת הריביות על המסגרות גבוהות יותר. 

לכן – הקפידו. בחנו והתאימו את מבנה האשראי שלכם מעת לעת לצרכים המשתנים. 

בהצלחה,
ירון אלדר מנכ"ל חברת ENOVA, וכיום מכוון את צוות מנהלי הלקוחות בייעוץ עסקי לחברות ועסקים, תכנון ופיקוח.

המאמרים שהכי אהבתם באתר שלנו

שותפים לעסקים

"הקמתי את העסק כדי שאף אחד לא יגיע לי מה לעשות ואיך לעשות"רוב בעלי העסקים מכירים את התחושה הזאת.אתם "בעלי הבית".הקמתם את העסק מכל מיני

לא חייבים לעבוד 300 שעות בחודש

"אם הייתי צריך לדווח שעות על עצמי, כנראה הייתי מדווח 300 שעות בחודש…" מכירים את זה? הרבה בעלי ובעלות עסקים מכירים את המשפט הזה יותר

מנגנון דיווח

"העברתי לעובד שלי את המשימהאבל עכשיו אני לא יודעת מה קורה…עשה / לא עשה את זה….?" הצלחת להגיע למקוםשאת מסכימה לשחרר ממך ביצוע משימותולהתחיל להתמקד בניהול

הצטרפו למאות לקוחות שבחרו ב- ENOVA
והגדילו את הכנסות העסק שלהם! לפגישת ייעוץ ומיקוד עסקי: