איך לקלוט ולבחור עובדים לארגון בצורה נכונה יותר

איך נכון לנהל את הקליטה בארגון שלכם?

העסק גדל ומתרחב, ואתם רוצים להעסיק עובד חדש לחברה? מעוניינים לדעת איך נכון לנהל קליטת עובדים חדשים לארגון שלכם? אתם לא לבד. עסקים רבים מוצאים את עצמם מתרחבים וגדלים, ומתלבטים כיצד כדאי להם לקלוט עובדים חדשים לחברה. וכך גם רבים מהם מוצאים את עצמם זקוקים לשירותי ייעוץ עסקי או ליווי עסקי – בנוגע לדרך הנכונה לקליטת עובדים חדשים.
אז אם גם אתם רוצים למצוא עובדים חדשים לחברה, כדאי שתדעו שהדרכים הנפוצות ביותר כדי למצוא עובדים חדשים הן מפה לאוזן, היעזרות בחברת כוח אדם, או פרסום מודעות דרושים ברשת. ולאחר מציאת מועמדים פוטנציאליים, מיון וקליטת העובדים לרוב מתבצעים ע"י עריכת ראיונות בתוך החברה, וסינון המועמדים לפי ראיונות אלה.

איך נכון לבצע את ראיונות העבודה ולפי מה למיין?

זכרו, המטרה של ראיון עבודה היא לאסוף כמה שיותר אינפורמציה מבחינת היבטים מקצועיים, אישיים והתנהגותיים על המועמדים לעבודה, כדי שתוכלו לבחון את התאמתם לתפקיד ולארגון. רוצים לדעת איך בעצם תוכלו להשיג את המטרות האלו, ואיך נכון לבצע ראיונות עבודה ולמיין את המועמדים?
הנה 7 טיפים לניהול נכון של ראיון עבודה וסינון המועמדים לתפקיד:

  1. לפני הריאיון, עברו על קורות החיים של המועמד וזהו סימני שאלה, שהייתם רוצים לברר מול המועמד במהלך הריאיון. למשל, אם יש "חור" של כמה שנים בקו"ח – נרצה לדעת למה, וכך גם אם המועמד למד מקצוע ובחר שלא לעסוק בו, או אם הוא "קופץ" בין עיסוקים בתחומי תוכן השונים זה מזה בתכליתם.
  2. תעברו במהלך הריאיון על כל הקריטריונים שמבחינתכם הם חובה עבור התפקיד, לעומת אלו ש'נחמד שיהיה אותם', ותבחנו את המועמדים לתפקיד לאור קריטריונים אלו. נסו לברר במהלך הריאיון האם למועמד יש את התכונות והמיומנויות הדרושות ממנו. 
  3. זכרו שגם המועמד בוחר אתכם כמקום העבודה שלו. ולכן, נהלו את הריאיון באופן מכובד. כלומר – התחילו את הריאיון בזמן, נהלו אותו במקום שקט וללא הסחות דעת, והשאירו למועמד זמן לשאלות. כמו כן, כדאי להתחיל עם שאלות כלליות שישברו את הקרח, ולנסות ליצור אווירה נוחה עם המועמד ע"י small talk והתעניינות בו.
  4. העדיפו להשתמש בשאלות פתוחות, המאפשרות למרואיין לענות בצורה מפורטת ואותנטית (שלא כמו שאלות כן ולא, שמספקות פחות מידע). ואל תכוונו את המרואיין לומר מה שאתם רוצים לשמוע, או תשלימו את דבריו. למשל, אלא תשאלו שאלות כמו "אז עזבת שם מרצונך, נכון?".
  5. אל תסמכו על כל מה שהמרואיין מצהיר על עצמו. וזאת שכן כמעט לכולנו יש נטייה, לפעמים, להצהיר על כך שאנו בעלי תכונות או יכולות, שבעצם אין לנו. למשל, אם המועמד טוען שיש לא יכולות עבודה תחת לחץ, בקשו ממנו להביא דוגמא לסיטואציה מלחיצה בעבודתו, ושאלו כיצד התמודד איתה.

    6. תארו את התפקיד רק לאחר שהמרואיין יספר לכם על עצמו, ולא לפני כן. וזאת כדי שהמרואיין לא יספר על עצמו דברים שהוא חושב שימצאו חן בעיניכם בתור המראיינים לתפקיד, וכדי שלא ישנה את דבריו בהתאם לדרישות התפקיד שסיפרתם לו עליהן. כך תקבלו מידע כמה שיותר אותנטי ואמיתי על המרואיין.
  6. פעמים רבות, לפני שאתם מתחילים בקליטת עובדים חדשים לחברה, כדאי להשתמש בשירותי ייעוץ עסקי או ליווי עסקי מקצועיים. היועץ העסקי יוכל לייעץ לכם האם זה אכן הזמן הנכון לקלוט עובדים חדשים לחברה, והוא יוכל להמליץ איך כדאי לכם לסנן את העובדים וכן לספק לכם ליווי עסקי בתהליך.

מה באמת חשוב שיהיה אצל העובדים שלכם?

רוצים לדעת אילו תכונות ומיומנויות חשוב שיהיו לעובדים שלכם? הנה כמה תכונות ומיומנויות חשובות עיקריות, שכדאי שיהיו כמעט לכל עובד:

  1. רצינות: אין ספק שמידת הרצינות של העובד כלפי העבודה משפיעה רבות על איכות עבודתו ועל מידת התפוקה שלו. כשמדובר בעובד רציני, הוא יתייחס לכל אספקט של העבודה בכובד ראש, ויבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר. ולכן, נעדיף להעסיק עובדים שלוקחים את התפקיד שלהם ברצינות.
  2. אחריות: גם מידת האחריות של העובד חשובה ביותר, אם אתם רוצים להעסיק עובד שיבצע את עבודתו נאמנה. עובד אחראי הוא עובד שמגיע בזמן לעבודה, או עומד בדד ליין שהוצב לשם סיום פרויקטים במסגרת תפקידו. אחריות בעבודה מתבטאת גם באיכות התוצרים של העבודה. עובדים אחראיים לא יספקו לכם עבודה בינונית או חסרת ערך, אלא יעשו את כל יכולתם כדי לעשות את העבודה טוב ככל האפשר, ועם מינימום בעיות בדרך.
  3. הכשרה או נכונות לעבור הכשרה: רוב העבודות של ימינו, דורשות הכשרה מסוימת. כמעט כל מקצוע בו תרצו לעבוד – ידרוש מכם להתמקצע בו או לעבור בו הכשרה כלשהי, כדי שתוכלו להתחיל לעבוד בו. בין אם מדובר במנעולן, במקדם אתרים, ברופא שיניים, בקלינאי תקשורת, או במוקדן טלפוני. ולכן, כאשר אתם בוחרים עובד חדש לחברה – בדקו האם יש לו הכשרה מתאימה לביצוע התפקיד, או נכונות לעבור הכשרה מעין זו.
  4. ניסיון: הניסיון מהווה גם הוא פקטור מכריע בלא מעט מקרים של גיוס עובדים חדשים לחברה. פעמים רבות, נחפש עובד לתפקיד שנעדיף שיבוצע על ידי עובד שהוא מנוסה בתחום. לעיתים, לא נרצה שהעובד יעבור הכשרה, אלא נרצה שיגיע כבר לאחר הכשרה, ולאחר שצבר כמה שנות ניסיון בתחום. אז אם ניסיון העובד חשוב לכם, אל תשכחו לברר מול המועמדים האם אכן יש להם את הניסיון הדרוש.
  5. מוטיבציה: תכונה חשובה לא פחות שכדאי לחפש בעובדים שלכם, היא כמובן מוטיבציה. עובד מושלם, הוא לא עובד שהוא רק אחראי, רציני, מוכשר ומיומן, אלא גם כזה שיש לו מוטיבציה לבצע את התפקיד שלו. עובד בעל מוטיבציה הוא עובד שבאמת יעשה את המרב כדי להצליח בעבודה.

    6. מיומנות טכנולוגית בסיסית: חלק, אם לא רוב, העובדות בימינו, דורשות מיומנות טכנולוגית בסיסית. כמעט לא משנה באיזה תפקיד מדובר, סביר להניח שהוא ידרוש מיומנות טכנולוגית כלשהי. ולכן, נעדיף למצוא מועמדים שמחזיקים במיומנות זו.

עדיין לא בטוחים האם נכון לקלוט עובדים חדשים לחברה או כיצד לעשות זאת, ומעוניינים בשירותי ייעוץ עסקי? הגעתם למקום הנכון. אנו מציעים שירותי ייעוץ עסקי או ליווי עסקי שיעזרו לכם לקבל את ההחלטות הנכונות עבור הצלחתו של העסק או הארגון שלכם. 

רוצים לדעת עוד? דברו איתנו עוד היום.

המאמרים שהכי אהבתם באתר שלנו

×