בעל עסק – כך תיתן לעובדים מה שהם צריכים

בעל עסק – כך תיתן לעובדים מה שהם צריכים

בעל עסק קטן ובינוני – קלטתם עוד עובד והוא עוזב אחרי זמן קצר? השקעתם בו זמן, לימדתם והכשרתם אותו, גיליתם לו את כל סודות המקצוע, ועד שסוף סוף אפשר "ליהנות" ממנו הוא עוזב…? זה מצב מתסכל, יקר ואפילו מטלטל.

 

מה זה אומר "ליהנות" מהעובדים?

שיתנו לך שקט נפשי. שתדע שיש על מי לסמוך. שייצרו תפוקות. שיעמדו ביעדים. שייקחו אחריות אישית. שיהיו אמינים ומחויבים. שיהיו מקצועיים. שיהיו אדיבים כלפיך וכלפי הקולגות שלהם. שידעו לעדכן אותך בשקיפות. שידעו מתי להרים דגלים כשיש בעיות.

בעסק קטן ובינוני של 5-50 עובדים – כל עובד הוא משמעותי ובורג חשוב במנגנון. בהרבה מיקרים לכל עובד יש יותר מתפקיד אחד והוא חולש על מספר תחומי אחריות. כאשר עובד עוזב כעבור זמן קצר – לא ניתן לקצור את הפירות מהעמל שהושקע בהכשרתו (בזמן, אנרגיה וכסף). אומנם לכל אחד יש תחליף, אבל תנודות כוח האדם בעסק קטן מרעידות את האדמה ורצוי להימנע מהן ככל האפשר.

לפיכך, שימור כוח אדם בעסקים קטנים ובינוניים זה דבר חשוב ומשמעותי, בעיקר בשוק התעסוקה הדינאמי של היום. כשרוצים לשמר עובדים לאורך זמן – חשוב להקפיד על סט תנאים, תועלות וערכים עבור העובד. כאשר העובד מרוצה מהתנאים, התועלות והערכים – אז הוא ירגיש שנמצא במקום טוב וברוב המיקרים ירצה להישאר.

 

שימור עובדים לאורך זמן

אז מה העובדים צריכים ממך המעסיק או הבוס שלהם, כדי שהם יתנו לך את מה שאתה צריך וישארו לאורך זמן? ב-3 מילים מדובר על "שביעות רצון עובדים". אבל הנה רשימה מדויקת יותר:

 

1. תגמול

הסעיף העיקרי ברשימה הוא כמובן השכר. בסופו של דבר, העובדים באים לעבוד על מנת להתפרנס בכבוד (נוסף לתועלות אחרות כמו למשל הגשמה עצמית). יש לדאוג לשכר המתאים לענף ולתפקיד, יחד עם התאמה לוותק ולמדרגות שכר עולות ביחס לוותק. חשוב לקחת בחשבון את היכולות הפיננסיות של הפירמה ולתאם את ההוצאות השכר ביחס להכנסות הפירמה ולתקציב.
העלאת שכר – קידום בשכר עוזר לתחושת הערך העצמית של העובד בנוסף לתגמול הפיננסי עצמו. יש לקחת בחשבון שכאשר יש העלאת שכר לעובד אחד, יתכן ונצטרך להעלות גם לשאר העובדים – כי המידע יעבור מהר בין העובדים ויהיו שיבקשו "להשוות".

בנוסף לשכר יש תגמולים נוספים חשובים כמו תנאים סוציאליים, קרן השתלמות, מתנות והשקעה בפעילויות רווחה.

 

2. בטחון תעסוקתי

העובד צריך לדעת ולהיות בטוח שמקום העבודה שלו יציב וישאר יציב לאורך זמן. זה אומר עסק שלא בסכנת סגירה, שיש לו עבודה עם לקוחות ופעילות עסקית, שהשכר משולם בזמן ללא עיכובים, ובעיקר – שיש ראיה עתידית, עם חזון קדימה וצמיחה עסקית.

 

3. ניהול

לרוב מי שבוחר להיות שכיר, עושה זאת מתוך העדפה שיהיה מישהו מעליו שלוקח את האחריות, בעיקר בהיבט הפרנסה והשכר.
אוו גורם מעליהם יהיה זהה שמקרים רבים קובע את שיטת העבודה – קובע את תיעדוף המשימות / הפרויקטים, קובע את אבני דרך והלו"ז לביצוע, מחלק את המשימות, דורש דיווח ומכוון אותם ועוזר להם בפתרון בעיות.
המנהל צריך להיות איש כריזמטי שכמו קברניט יודע "להושיט את הספינה" גם כאשר הים סוער, כזה שנותן את התחושה שהכל רגוע ויסתדר (גם אם זה לא תמיד המצב).

 

4. סביבת עבודה

מיקום נגיש ונוח עם זמני הגעה נוחים ומתאימים הוא דבר משמעותי ביותר, ולרוב יהווה שיקול מרכזי אצל העובדים באשר להעסקה בפירמה (כבר בשלב ראיון העבודה).
כמו כן, חשובה מאוד סביבת העבודה עצמה – קולגות בעלי תחומי עניין דומים, עבודת צוות משותפת לעידוד חשיבה ו-BRAIN STORMING, שפה משותפת ותקשורת טובה.
האנרגיה בסביבת העבודה צריכה להיות רגועה, מקדמת ויעילה. גם בסביבת עבודה דינאמית ולחוצה, עם דד-ליינים וזמני אספקה קשוחים – עדיין ניתן לייצר יציבות ורוגע שנובעים מתהליכי עבודה ברורים ושיטות עבודה ידועות ומסודרות.

 

5. אתגר ואחריות

כל אדם אוהב להרגיש חשוב ומוערך. העובדים לרוב ישאפו להשיג סיפוק והגשמה עצמית ומקצועית מעבודתם. לשם כך חשוב לתת לעובד אחריות ועצמאות בביצוע משימות, עם סמכות וגבולות פעולה ברורים. צריך לתת לו את התחושה שסומכים עליו ומאמינים בו שיבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר. חשוב לתת לעובד אתגרים ריאליים המותאמים לרמת הכישורים והיכולות שלו. לתת לו מקום ליוזמות ורעיונות חדשים.
מקום העבודה צריך להיות כזה שתומך בעובד, נותן לו השראה וגם מעשיר אותו ונותן לו כלים לפיתוח היכולות וכישורים שישמשו אותו – בקידום בעבודה וגם בחיים.

 

6. מוטיבציה

זה היסוד המאתגר ביותר ברשימה. הוא חשוב ביותר לשימור העובדים, אבל לא תמיד ברור איך ליישם אותו. המוטיבציה יכולה להיות תולדה של כמה גורמים יחד, כמו למשל תחושת שייכות והזדהות עם ערכי העסק, חיבור לאסטרטגיה וליעדים וכן מקום לביטוי ולפיתוח אישי ומקצועי – כל אלו בשפה מקדמת עם חיזוקים חיוביים. לרוב הדרך לממש את המוטיבציה תהיה באמצעות דוגמא אישית, שיתוף ושקיפות. ו… תנסו להוריד למינימום מילים לא מקדמות כמו "לא", "אין", ו-"למה עשית…".

 

ולסיכום, על מנת שתצליחו לשמר עובדים לאורך זמן, חשוב לנסות ולהטמיע כמה שיותר מהסעיפים ברשימה. ממליצים לכם לעבור על הסעיפים ולסמן לעצמכם נקודות שבהם אתם צריכים חיזוק / שיפור / יישום של הדברים. יהיו מקרים שיצריכו שינויים קלים בלבד ואותם יהיה קל ליישם מהר, בעוד שיהיו מקומות שיצריכו שינויים משמעותיים יותר ולפיכך יהיה מאתגר יותר לשנות.

מה שנדרש הוא מחויבות לתהליך ולעיתים גם השקעת משאבים לטובת כך.

 

מעוניינים לקבל מידע נוסף אודות שימור עובדים בעסק לאורך זמן הניתן על ידי יועצינו ב-ENOVA? השאירו לנו את פרטיכם ונשוב אליכם בהקדם.

המאמרים שהכי אהבתם באתר שלנו

היערכות עסקים בתקופת החגים

העסק שלכם "חי" על החגיםאו שדווקא "מת" בתקופת החגים?כל בעל עסק יודע טוב מאודמה קורה אצלו בעסק בתקופת החגים.אצל חלקכם זה הזמן הטוב ביותר בשנה

שימו סוף לעבודה הסיזיפית

כל בוקר פותחים את היום עם רשימת משימות.רשימת דברים שתכננתם לעשות ולהספיק.ומגיע סוף היום ו…הספקתם?קידמתם? מנהלים ובעלי עסקים רבים מגיעים לסוף היוםולא הספיקו להגיע לחצי (לפחות)ממה

מי מטפל בלקוח החדש בעסק?

בעל עסק: "יש לנו לקוח חדש – אני חייב לטפל בו !  אני לא יכול לתת לעובדים שלי לעבוד איתו. כי אחרת… לא בטוח שהעבודה

הצטרפו למאות לקוחות שבחרו ב- ENOVA
והגדילו את הכנסות העסק שלהם! לפגישת ייעוץ ומיקוד עסקי:

דילוג לתוכן